W sprawie tunelu pod Martwą Wisłą

26 marca 2016

Budowa tunelu jest niewątpliwym osiągnięciem inżynierskim i z pewnością może ułatwić życie mieszkańcom Gdańska potrzebującym wygodnego przejazdu między oboma brzegami Martwej Wisły. Tunel niesie jednak zagrożenia dla jakości życia w dzielnicach mieszkaniowych Dolnego Tarasu. To zagrożenia związane ze zwiększeniem ruchu samochodowego, w tym, obawiam się, tranzytowego transportu ciężarowego.

 

Dlatego zwrócę się do prezydenta Gdańska z pytaniami:

1/ Jakie ograniczenia planują wprowadzić władze miasta wobec ruchu ciężarowego na Przymorzu, Zaspie, Żabiance i w Dolnym Wrzeszczu?
2/ Czy planuje się wprowadzenie ograniczeń ruchu ciężarowego między portem i tunelem a Śródmieściem na Placu Solidarności i Wałach Piastowskich?
3/ Jaka oferta komunikacji miejskiej zostanie skierowana do osób pracujących na terenach portowych, aby nie musiały korzystać z własnych samochodów?
4/ Jakie połączenia zostaną uruchomione między Stogami, Przeróbką i rejonem Rafinerii a Wrzeszczem, Oliwą i Sopotem?
5/ W jaki sposób zmiany w komunikacji wpłyną na możliwość korzystania z linii 158 przez mieszkańców Nowego Portu?
6/ Jakie przewiduje się możliwości przemieszczenia przez tunel z rowerem?

Komentarz:

Tunel daje możliwość rezygnacji z jazdy własnym samochodem tym wszystkim, którzy w drodze do pracy w rejonie portu zmuszeni byli dotąd do korzystania z „okrężnej” drogi przez Śródmieście. Żeby tak się stało, musi zostać przedstawiona doskonała oferta komunikacji miejskiej. Jak na razie nie podjęto żadnych działań promocyjnych dla nowych linii, ani nawet nie ogłoszono żadnych nowości poza wydłużeniem linii 158 z Wrzeszcza i Zaspy na Stogi.

Tunel jest wielką szansą dla przeniesienia ruchu samochodów ciężarowych z obszarów mieszkalnych. Zamiast jechać przez Przymorze, Zaspę, Żabiankę i Wrzeszcz będą mogły pojechać Trasą Sucharskiego. Również ruch z Marynarki Polskiej i Jana z Kolna, dotąd prowadzony przez Plac Solidarności, będzie mógł zostać przekierowany przez tunel na drugą stronę Wisły. Pojawia się jednak pytanie, czy planowana organizacja ruchu nie spowoduje efektu dokładnie odwrotnego – zwiększenia tranzytu przez dzielnice, w których dotąd był on stosunkowo niewielki.

Moje pytania są wyrazem obaw zgłaszanych przez mieszkańców zainteresowanych dzielnic.

Będę oczekiwać udostępnienia analiz, na podstawie których podjęto decyzje w wymienionych sprawach.

Social media

Pin It on Pinterest